του Πάρη Βαρβαρούση
Στην αρχαία Αλίαρτο είχε καθιερωθεί ιδιαίτερη
γιορτή για το Διόνυσο, γνωστή ως Θεοδαίσια. Σε απόσπασμα του Kαλλίμαχου
που ανάγεται στα μέσα περίπου του 4ου π.X. αιώνα, αναφέρεται ότι
τα θεοδαίσια εορτάζονταν σε μια πηγή της Αλιάρτου, την Κισσούσα: «… η Αλίαρτος
τελεί κοντά στην πηγή Κισσούσα την κρητική εορτή Θεοδαίσια» (Καλλίμαχος, Αίτια
ΙΙΙ, 40-42).
Οι πηγές αναφέρουν ότι το βρέφος Διόνυσος, όταν
γεννήθηκε δόθηκε από τον πατέρα του Δία στην Ινώ, γυναίκα του Αθάμαντα, βασιλιά
του Ορχομενού και αδελφή της Σεμέλης, μητέρας του Διονύσου, η οποία
κατακεραυνώθηκε άθελα από τον Δία μετά την εμφάνισή του σε όλη του την
μεγαλοπρέπεια. Στη συνέχεια η Ινώ
παρέδωσε τον μικρό Διόνυσο στις καλλίκομες Νύμφες του Ελικώνα, οι οποίες και
τον ανέθρεψαν μέχρι την ενηλικίωσή του, απ’ όπου ξεκίνησε και το μεγάλο ταξίδι
με πολλές περιπέτειες, για να γίνει τελικά αποδεκτός ως Ολύμπιος θεός. Κατά τον
Πλούταρχο οι Νύμφες του Ελικώνα «έλουζαν τον Διόνυσο όταν ήταν ακόμα βρέφος
στην πηγή Κισσούσα της Αλιάρτου που το νερό της είχε χρώμα κρασιού, ήταν
κρυστάλλινο, έλαμπε κι ήταν καθαρό και γλυκόπιοτο (οἰνωπὸν ἐπιστίλβει τὸ χρῶμα)» (Λύσανδρος 28).
Η λατρεία του Διονύσου στην Αλίαρτο
πιστοποιείται και από κτερίσματα σε νεκροταφείο της πόλης και επιτύμβιες στήλες
οι οποίες είναι διακοσμημένες με στεφάνια από φύλλα κισσού και αμφορείς
κρασιού, σύμβολα του Διονύσου, που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη. Πιο
συγκεκριμένα στα ευρήματα του βυζαντινού ναΐσκου της Αγίας Κυριακής της
Αλιάρτου, χτισμένου σε περιοχή αρχαίου νεκροταφείου, γίνεται εμφανές το
στοιχείο των συμβόλων του Διονύσου.
Επίσης,
μια σειρά από αθύρματα από το αρχαίο νεκροταφείο της Αλιάρτου, συνδέονται άμεσα με τη
διονυσιακή λατρεία και συγκεκριμένα με είδος σατύρων που αποσκοπούσαν στο να
ψυχαγωγούν και να διασκεδάζουν με χορούς και τραγούδια τον θεό.
Αναμφίβολα η λατρεία του Διονύσου σε γνωστή πηγή
του Ελικώνα που το νερό της ήταν «οἰνωπὸν ἐπιστίλβει τὸ χρῶμα», κατά τον Πλούταρχο,
πρόσφερε ευκαιρίες στην τοπική κοινωνία για πολιτισμική ανάδειξη μέσα από την
προβολή της σε περιφερειακό επίπεδο και λειτουργούσε ως παράγοντας ισχύος. Η
άμεση συσχέτιση της λατρείας του Διονύσου στην πηγή Κισσούσα
με τους μύθους της Κρήτης μέσω του Ραδάμανθυ και ακόμα τους μύθους της Θήβας
μέσω της Αλκμήνης, εξυπηρετούσε αυτό το σκοπό. Ο Πλούταρχος αναφέρει (Λύσανδρος
28), ότι οι Αλιάρτιοι έδειχναν (δεικνύουσιν) με καμάρι σε επισκέπτες τα μνημεία
της Αλκμήνης και του Ραδάμανθυ στην περιοχή αυτή.
Πάρις
Βαρβαρούσης - Πανεπιστήμιο Αθηνών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου